27 July, 2010

26.07.2010: KEK COKLAT MOIST - UNTUK ASBENKU..

Wahwahwah..macam tajuk cerpen plak kat atas tu..geli plak rasanyab ila baca balik..hahahaha..tapi memang pasti aku bikin kek coklat moist untuk besday asben aku..selalu kita orang beli kek Secret Recipies..tapi memandangkan betapa mahal dan agak kurang mampu wat masa ni..aku cuba wat sendiri kek coklat moist yang memang takder secrets2 dah kakakaka..

Aku memang gemar ngan kek coklat..lebih2 lagi yg moist2 lembab nie..perghh lelehhh..selain daripada color ceklat2 tu aku tak berapa nak gemor..melainkan ia berjenama "Secret Recipies"..bukanla kerek no kek lain2 tu makanla jugak..tapi kek kat situ memang mabeles..rega dia pun mabelesss huhuhu..

Oleh kerana umah aku takder oben..cara lain aku hanya mengukusnya..Tapi sorikla aku tak sempatla nak bergambar dengan barang2 merangkap bahan2 buat kek tu....yerla mana nak bergambar mana nak menggodek..asben ngan anak2 aku pakat jeling ajer.. dengan jelingan tu aku pasti dalam hati sure mengata tu hehehehe...( agaklaa... ).. Sampai ajer umah kul 6.30pm gitu..aku dah mula bersilat kat dapur..aku posa sunat gak semalam....jadi untuk berbuka aku hanya beli makanan tunjuk kat Pasar Malam.. Aku beli Laksa ajer....ini pun makanan peberet aku..tapi aku tak reti2 nak masak Laksa yg marbeles macam mak mertua aku..memang lelehla aku kalau dia makan laksanya..Nantila aku belajar ngan dia..

Pungpang pungpang..sebelum berkumandang azan kat surau bawah umah aku tu..aku berjaya menenggek kekku kat dapur..Alhamdullillah..!! Sempatla lagi aku buat air dan hidangkan Laksaku dalam mangkuk...Asben dan anak2 ku awai2 lagi dah sapu makanan dia orang..oklah tu..aman skit aku nak menikmati makanan peberetku ni.. Biasa aku kukus selama sejam ajer kekku tu..tapi dah macam terlebih kukus plak.. dekat nak Isyak baru aku teringat.. ( Lupa ada masak kek hahahaha )..Inilah kelebihan berkukus ni..lama2 kukus pun tak rentung kehkehkeh..tapi ini bukan faktor dan penyebab aku tak beli oben tau...;)..

Disebabkan lupa nak letak minyak sikit dan tepung kat besen kek tu..ehh orang panggil apa yer...haha loyangggg hahaha..ada ker besen..tak sesuai tau!!..kakaka.. lupa nak letak tu kat loyang dia..jadi temelekat la skit..tak cantikla kek aku tu..tapi takper..ku cover ngan topping ceklat gak...hahah pepandaila ko nak idup..malaeh nak citer dah...Meh tengko hasilnya yang aku kira marbeles sudah..mehla..

































































Berakhir sudah kisah Kek Coklat Moist - Untuk Asbenku..hehehe..kek pun dah tinggal suku ajer..balik nanti akan ku bedal lagi hehehe...Untuk Asben ku yang sangat aku sayangi, " Didoakan semoga diberi kesihatan yang baik, dipermudahkan segala urusan, dipanjangkan umur, sentiasa bersabar ( terutama ngan diriku ini huhuhu termasuklah anak2..ala budak2 biasalah..jgn nak angin2 selalu macam diriku ini kuikuikui.. )..dimurahkan rezeki dan cemerlang dunia & akhirat..Segala yang terbaik didoakan hanya untuk awak..untuk kita untuk anak..dan untuk semuaaaaa!! ( dan macam Upin Ipin plak hehhee)..Saya SAYANG awak!!;)"


" Satu potong lagi ibu.." mintak Hafiz
" Ahh..sudah2...esok plak...dah pukui 10 dah nie..tido2..Esok sekolah" hahahaha










Nota kaki Ciksue: Agak2 kalau macam nielah punya Kek Coklat Moist..Leh laku ker kalau aku jueii..hehhee

6 comments:

MaMa said...

wah..sedapnya..akak nak try gaklah...

ciksue said...

try akak jgn tak try hehehe..

khairinie said...

wahhh...terliur suda..walopun baru je wat utk rubiynyer majlis aritu, ni aku nk wat lg le gayanyer...huhuhu, ko sengaja melelehkan air liurku...

ciksue said...

ehh bukan memang selalu leleh air liur ker ko hehehe..tapi kira power gakla kan.sebab ko yg selalu wat kek pun leh terliur lagi tu..hehehe

khairinie said...

lupa nk tanyak ko le...ni resepi yg mana satu ko guna nihh...yg kek kukus coklat ke yg kek kukus coklat mocha...

ciksue said...

kek kukuih ceklat yg aku kasi tuler..yg ada moist2 tu..