22 September, 2010

RAYER INI TAHUN..NO IMPIT-IMPIT ..

Cakap ajer pasal raya mesti orang lebih kenangkan bab2 makanan dia..tapi sekarang nie tak sehebat raya2 masa aku kecik2 dedulu.. Masa aku dulu tak sabar nak nantikan Ketupat, Lepat Pulut @ Ketupat Palas, Lemang, Rendang uiii macam2 dan hanya ada masa Hari Raya..Baru la happening dan tangkap lelehla nak nunggu setahun sekali baru merasa.. Sekarang nie masa bukan Hari Raya pun dah dijual kat Pasar Malam..Korang tunjuk ajerla dah leh ngap2..tak kiralah Raya Cina ke Deepavali ker..Krismas ke..janji Pasar Malam ada bukak..adalah semua tu..dijamin oleh Lever Brother hihihihi..

Raya tahun nie memang hebat!! Pasei takder Nasi Impit tau..kira balik menghidupkan warisan nenek moyang la konon2 tu..Cuma yang tak best daun2 kelapa untuk buat sarung Ketupat tu tidaklah sesegar yg diambil dari pokok..Pokok kelapa pun dah takder.. harapkan yang di jual di tepi jalan ajer..Bijak betui orang yang ada pokok kelapa di tepi jalan besar..hahaha kaitlah daun tu peh tu haa lambak ajer kat meja tepi jalan..sure ada yang nyinggah..rasa2 boring nunggu pelanggan tu..anyamlah daun tu jadikan sarung Ketupat..peh tu jual lagi mahei dari rega daun..emmm pandai2..memang otak business..baguih2..Oleh kerana beli pasal jadi redha ajerla apa jua rupa sarung ketupatnya kuikuikui... Asalnya Enda aku beli daun ajer..anyamlah sendiri..memacam bentuk ada..dapat dalam 50bijik jugaklah.. Bila dah kaum kerabat ramai plak yang balik..rasa cam tak cukup plak ketupat tu kang..Untuk elakkan ada yang telan air liur ajer si pagi rayer..maka buatlah penambahan lagi 50bijik.. itu kerja KakErie akulah..sebab dia paling last sampai kat kampung hahaha amik ko 40sen sebijik!!! Lebih kurang rega karipap seketui gak lah huhuhuhu..nak menghidupkan warisan nenek moyang punya pasal..kira okeklarr kakakaka..


Tapi misi hari sebelum Raya tu dimulakan dengan buat Ketupat Pulut atau aku lebih suka panggil Ketupat Palas...Daun Palas disponsor oleh BangYah..akak aku ni kira Taiko la dalam buat ketupat jenis nie..siap ada jantina ikatan lagi hahahaha.. Jantan ka Betina ka...gelak korang aaa..tapi betui..memang ada ikatan jantan betina nya..kakaka ( aku plak yang gelak hihihi )..

Pulut nak isi dalam sarung Ketupat Palas tu dah siap dimasak ngan santan gitew..separuh masak..so bila dah dimasukkan dalam sarung tu tinggal dikukus ajer..mudah bangat..dulu2 jenuhler direbus dengan santan cair peringkat ker 3..hehehe pepandai aku ajer..Kukuih la sampai masak..Siap masak ajer memang dah ku bedal ngan Rendang Ala Palembang resepi Enda aku..memang marveloussssssss..



sessi kroyok reramai..
Ummm best ini macam ooo...




















Ketupat Nasi tadi tak abeh citer yer..hahaha ni rupanya bila melalui proces merebus dan menggantung... dulu masa aku kecik2..aku dikira leh dapat tender memjaga api rebusan Ketupat Nasi nilah..bagi masak..lepas masak memang kita orang jugaklah yang mengikat2 5biji tiap bundut..dan cari tali untuk menggantung ketupat tu..Memang kengan terindah,.. sekarang mana nak dapat aktibiti best camtu..kalau ada pun takleh sehebat pada zaman dedulu.. sebab sekarang nie..semuanyalah nak mudah..


Siap dah nie..ceduk2 kasi angkat keluar...


















So raya korang camna? ada lagi ker wat cara tradisional camni..??? Ke guna yang segera cam gambo sebelah nie? yang pasti ini tahun rayer aku no impit2 hahahahaha

No comments: