02 June, 2010

HAFIZUDDIN: PERTAMA KALI AMIK PEKSA ...

Pejam celik pejam celik..Tak sangka hari begitu cepat berlalu dan meniinggalkan kita..Anakku yang sulung - Hafizuddin, tahun depan akan memulakan langkah ke alam persekolahan dia.. Tahun nie aku baru mentadikakan dirinya..( apa punya ayatla ibu nie hahahaha )..Agak lewat kalau dibandingkan dengan rakan2 yang sebaya dengannya..rata2 semua telah mengadeban hantar anak ker tadika dari tahun lepas lagi.. Takperla Hafiz kan..yang lepas biarkan berlalu..sekarang pikir ke depan..Masa aku dulu tak merasa pun tadika2 ni..harap akak2 aku ajer yang tolong ngajor mengenal huruf ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ dan aku suka huruf Z pasal sinonim ngan tido zzzzzzzzzzzzz...ngehngeh ngeh...apa daaa tido ajer sukanya..kang tidor terus kang..huhuhhu

Rasanya tak story pun masa awai2 dulu di saat aku yg kecut perut menghantar Hafizuddin pegi tadika..ngalah aku plak nak masuk sekolah..biasalah itu memang naluri seorang ibu..asyik takuttttt ajer sampai rasa nak terkentut2. Lebih2 lagi bila seminggu lepas dia bertadika tu cikgu dia jumpa aku, tanya aku macam2 pasal Hafiz..kenapa dia macam itu..macam ini..macam susah nak tangkap apa dia ajar..macam blur dan macam2 lagilah huhuhuhu..Lagilah aku kecut perut sampai tak tido malam pikir macam mana aku nak buat ngan Hafiz ni.. Ya Allah ..tolonglah aku..Tapi dalam kekalutan fikiran tu aku cam buntu nak buat apa2 pun..aku yang ajor Hafiz tiap malam..ternyata apa yang aku ajar dan katakan kat dia memang dia tak amik port pun..asik gelak ajer.. Apa lagi bila aku rasa cam tertekan tengok Hafiz cam tak peduli dan amik serius dengan apa yang aku ajar..zassssssss!!! Rotanla apa lagi..Tapi kali tu ajerlah..Sebab aku tak bisalah nak merotan2 nie..aku gak yang nagis kang..Aku tanya gak isu ni kat kawan2 aku. ternyata mereka pun alami perkara yang sama gak..suka over2 risau gitew.padahal anak2 semuanya ok..COOL.. Siap lompat2 lagi huhuhu... Sememangnya mereka masih tak mengerti apa2..tau nak syiok ajer..Sabarlah..mereka perlukan masa. Budak2 seusianya masih perlu banyak belajar untuk mengharungi hidup..Ibunya nie pun umur dah 35tahun pun masih kena belajar belajar dan terus belajar..tiap ari ader ajer yang kena dibelajarkan..(ada ker perkataan macam nie? merosakkan bahasa tul ) kehkehkeh..jgn gunakan masa jawab soklan peksa plak yer...

Apa yang aku kagum dengan Hafizuddin nie..dia rajin..walaupun bahasa masih pelat2 gak bunyiknya..tapi dia memang rajin..Celik2 mata ajer dah ambil buku2 latihan latih tubi ABC dia tu yang sememangnya dia letak kat almari sebelah tilam dia sebelum tidor.. Dia pemalu dan senyap orangnya..Mungkin turun temurun dari perangai aku yang agak pemalu dan senyap orangnya nie hehehehe..Awai2 tahun dulu..hari2 la aku dok membebel kat dia.."Hafiz takleh malas2 kena rajin..asik tengok TB ajer..main main main..Belajarlar belajar..praktis.!!.Hafiz dah ketinggalan dari kawan2 Hafiz..jadi kena usaha ganda Hafiz uii bla bla bla bla.." Sian gak aku tengok dia terkebil2 tengok aku. Tak pastilah terkebil2 tu disebabkan apa..kerana habuk ker atau tempias air liur yang keluar dari mulutku tu hehehe.. Terkadang dengar gak suara dia merengus cam memberontak ajer..Nampak ajer senyap..tapi bila marah dan angin hahahaha..aku pun takleh nak cakap apa dah.. Maaflah Hafiz, ibu tau ibu salah..masukkan ko lewat ke tadika tu.. Ibu buntu ibu keliru.."keliru keliru '- nyanyi cam Papa Rock Ramli Sarip..jrengg jrengggggggg...

Tapi takper..Ibu tau Hafiz memang budak yang pandai.. Well cucu Tok Aji Leman la katakan!!!..Kalau tak pandai kita belajar dan terus belajar bagi pandai.. Tak belajar mana nak pandainya kan..Bila aku dapat memo dari tadika dia, yang dia akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun dari ( 24.05.10 - 27.05.10 ).. Laaaaaa tadika pun ada peksa rupernyer..ingatkan takder kakakakaaka... Lagilah aku kecut perut bila pikir pasal peksa nie...Bila aku cakap kat Hafiz, yang dia akan ada peperiksaan..Dia angguk ajer..tapi aku tak taula dia faham tak apa itu "PEPERIKSAAN" huh..!! Mintak2 segalanya okes..Semasa minggu peperiksaan Hafiz, aku kat opis siap tak tenteram lah dok pikir leh ker dia jawab soklan peksa tu..Bila balik umah tanya dia ok ajer..Bila aku tanya "Susah ker soklan peksa Hafiz?" dia jawab susah!..sian aku tengok.. Tapi aku jadi keliru lagi bila aku tanya "Senang ker Hafiz soklan peksa tu?" Senang plak jawabnya...huhuhu... Perlukan aku terus menyanyikan lagu Papa Rock itu...warghhhhhhhhh!!!

Semalam..lepas aku solat Maghrib, Hafiz tunjukkan pada aku kertas peperiksaan dia yang siap dirait oleh cikgu dia. Dup dap dup dap..Wahh!! Hafiz anak ibu.. Pandainya..aku tak sangka plak dia leh buat rupanya..walaupun taklah semua paper 100%..Aku bangga sebab dalam masa 6bulan dia leh buat semua tu dan Pagi tadi aku tanya cikgu dia pasal nie.. Cikgu dia kata, keputusan boleh tahan jika dibandingkan dengan rakan2 dia yang lain dan yang telah awal masuk tadika. Alhamdullillah!! Ibu bangga dengan Hafiz.. Lain masa tingkatkan lagi yer.. Especially bila mewarna tu ..Kemaslah sikitttttttttttt..!! Comot je ibu tengok!!! Ibu dulu Lukisanlah yang tiptop tau kakakaka....

Meh kongsi keputusan peksa Hafiz,








































Bagus Hafiz..Bangga ibu tau!! Iyerla aku memang tak yakin dia leh buat.. Keputusan mestilah tak berapa nak ok kot.. Tapi aku banggalah sebab macam2 tu pun dia leh buat, walaupun memang banyak main ngan tengok TB ajer aku tengok...Caya3 hehehe..Ibu ajer yang dok risau Hafiz uii..apa2 pun mana yang lemah tu kena tingkatkan okek.. Ibu akan cari jalan macam mana....Mungkin keputusan peperiksaan dia nie tak segemilang dan secemerlang mereka yang 100% score..tapi dengan sikap dia macam acuh tak acuh ajer bila belajar tu buat aku raaa takut ajer.. dan tak sangka dapat keputusan yang boleh dibanggakan lagi mengembang ngempiskan lubang idungku dan lubang idung Amirul jugakk..kakakakaak

EVERYBODY..PEACE YO!! PEACE!! teheheheh..










# Nota kaki ciksue : Aku masa belajar dulu.. memang tak suka ngan PEPERIKSAAN.. kenapalah kena hadapinya jugak..uwaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Dush! dush! dush..! Tak boleh ker belajar ajer..takyah peksa2..Perit siot nak periksa..lebih2 lagi banyak yg tak diprepare dan juga spesisku yg jenis study last minute ...lagilaaaaaaaaaa seksa kehkehkeh. tapi kita kenalah paham..kenapa kena amik peperiksaan.. Sebab dari situlah dapat menguji sejauh mana kemampuan kita dan pemahaman kita kepada sesuatu..uji IQ gitu..Selamat Menghadapi Peperiksaanlah ye semua..

4 comments:

mancai said...

huhuhu... sonok betul.. anak aku pun tengah amik peksa.. baru tau cam mana hati seorang ayahanda... d

Ciksue?? said...

hahaha... baru tau bila dah beranak-pinak ni...betapa kecut perut ngalahkan asam kecut tau..!!Tu feeling peksa tadika tu lom yg besor2 lagi alahaiii..Doakan yg terbaik ajer..Insyaallah..Kita dulu kecik2 pun camtu gak..

BitsBest said...

fuyohhhhhhhh caya lah apisss.terrer tuh! makcik pon dulu tak dpt markah camtu...good boys!WELL DONE MY ANAK BUAH :)

Ciksue?? said...

mestilah teror!! tu ko kena amik kira sapa mak sedara dia gak bits..hehehe astagfirullahallazim ..cam riak plak bunyiknya tu yer