03 March, 2010

TERINGAT MASA DULU (Bhg 3).. Kasut Sekolah

Entah kenapa tetiba teringat plak pasal kasut aku masa sekolah dulu..Anak aku takder yang sekolah lagi jadi takder peluangla lagi nak membelek-belek dan membeli kasut sekolah. Setakat nie aku hanya mengintai dari cermin kedai ajer kasut-kasut sekolah yang rata-ratanya aku tengok jauh lebih cantik dan berbentuk dari kasut sekolah aku masa dolu-dolu..hehehe..dahla tu banyak pilihan..

Seingat aku masa aku sekolah dulu aku pernah ada kasut macam ni..lebih kurang..kecik comel ajer gitu.. ada cam zapp-onn 1 ajer...ada jugak yanag aku tengok sekarang sampai ada 3 zapp la apa la...canggih-canggih hehehe..tapi masa tu aku tak tau la apa jenama nyer.. dulu pun mana ada kasut branded-branded..tapi kalau kasut sekolah Jazz tu rasa paling toplah dulu. Aku pun tak banyak karenah dulu..apa abah aku beli aku pakai ajer..tak macam anak-anak zaman sekarang nie..aku tengok merengek-rengek nak kasut yang abes cantik dan ber style gitu..sian makbapak..(anak-anak aku tu nanti..janganla mintak yang berstyle huhuhu ).. Dari kajian dan pemerhatian aku la..kadang budak-budak nie terpengaruh ngan iklan tv pun ada..kadang terpengaruh ngan kawan-kawan yang sentiasa ada style tu pun ada gak.. bagi aku kasut sekolah..niat kita nak kesekolah..apala nak style-style sangat.. janji kasut tu selesa putih bersih gitu cukupla..kadang kasut tak berapa nak mahal pun selesa gak..Entahla kdang aku pun tak faham la kemahuan anak-anak zaman sekarang.. ( camna lah gaya anak aku nanti bila mula bersekolah..emmm )..

Aku pernah gak pakai kasut macam nielah iras2nya..jenuh gak cari kat google image tu..ada jumpa cam nie..jenama dia aku tak pasti.."Fuh Kiong" ker apa ker..tapi kiong kiong bunyik dia..nama memang tak komersial langsung..tapi jadilah kan..kasut nie rega dia dalam 10henggit kot ( ater takder jenama..sebut namanya ajer dah rasa nak gelak ajer )..aku sebenarnya susah sangat nak mintak kat abah aku untuk beli itu ini..tak tau kena memang aku susah sangat nak bukak mulut..tapi aku terpaksa gak beli sendiri kasut nie..kasut tu ajer pun yang ada kat parit 7 tu..janji aku ada kasut..sebab kasut aku dah koyak teruk tahap kritikal kat tumit tu dah cam ada lobang salur peluh tambahan plak lagaknya hehehehe..Ada jugak yang dok ketawakan kasut sekolah aku yang dah terkoyak tu..sakit hati gak dengar-dengar suara tu..tapi sukahati akulah nak pakai lagi kasut koyak ker idak ker..ada aku kesah!!! macamlah aku kidnap kasut sekolah korang yang cantik tu..tak cantik pun!!!

Aku penah sidai kasut sekolah aku kat belakang peti ais..masa tu peti ais bukan macam peti ais sekarang nie..semuanyer tersorok.. peti ais dulu dia ada cam jaring panas kat belakang tu..hahhaahah kat situlah jadi tempat aku meletakkan kasut sekolahku yang tak berapa nak kering atau lepas aku kapurkan putih..hahhaahah..kadang aku sidai stokin pun ada..mesti peti ais tu menyampah ngan aku pasal sangkut menyangkut barang kat belakang dia nie heheheh..sorikla..hari ujan kasut tak kering..stokin tak kering..nasibla..sapa suruh panas kat situ..takkan nak masuk dalam oven plak kan..

Lepas aku dilantik jadi pengawas sekolah, aku dah tak pakai kasut sekolah putih-putih nie..yerla pengawas kan kena pakai kasut warna hitam..so savela duit kapur. Takyah la lagi menenggek dekat pintu bilik air tu dan merajinkan diri mengapur kasut..Bila jadi pengawas nie, selalulah gak tengok kasut pelajar-pelajar yang masuk sekolah tu..( Bila bertugas jaga pintu pagarlah )..Macam-macam jenis kasut sekolah ada..aku suka tengok kasut budak-budak lelaki..depa ni kreatip..kebanyakkan kasut mereka tu kasut jenis tali..jadi macam-macam bentuk anyaman ada yang dah ngalahkan anyaman tikar mengkuang adanya..rajin tulla depa tu..aku dok terpikir gak..kalau dah anyam sikit punya cantik dan kemas tu ..tak susah ker nak bukak agaknya..emm..tapi memang cantik..tah sapalah punya idealah tu huhu

No comments: