15 April, 2010

KENA KENCING DAA...

Satu kisah dari diari seorang teman:

Sebenarnya gua nak citer kat korang semua, pengalaman gua masa dedulu. Orang tua-tua kata, surau kampung gua, ada jin yang menjaganya. Semati-mati gua dan kawan-kawan percaya, walaupun sebenarnya kami dikencing oleh orang tua-tua tu. Untuk mendapatkan kepastian, kami bercadang untuk tido di surau pada malam Jumaat barulah ada feel. Mulanya tiada apa yang ganjil berlaku sehinggalah tiba-tiba..kami terdengar pintu surau macam dibuka orang. Berpeluh-peluh kami menanti. Dalam kesamaran kami nampak, jin tu tak berbaju dan hanya memakai kain pelekat sahaja. Tiba-tiba.."Jenal, mari balik. Ada rumah ko tido dekat surau!"..Alamak bapak gua rupanya huhuhu...


Dekat sekolah pulak tu, ustaz ada kata, di tanah perkuburan di sebelah jalan raya ada satu kubur yang bercahaya, betul-betul di tepi jalan raya. Mungkin kubur itu kubur orang alim agaknya. Apalagi gua dan kengkawan satu kepala bercadang untuk melihat sendiri pada malam nanti. Malamnya, memang betul seperti ustaz kata. Memang ada satu kubur tu, terang betul hingga jelas kelihatan pada waktu malam. Mulalah kami memasang angan-angan, nak kubur macam tu bila mati nanti? Tapi......alamak, bila kami pandang ke atas, kena kencing lagi daa..rupa-rupanya dekat sebelah kubur tu ada lampu jalan. Patutlah kubur tu terang semacam.

# Nota kaki ciksue : Ayuh kita perbanyakkan amalan dan menjaga ibadat kita agar kubur kita nanti diterangi cahaya..Bukan cahaya dari lampu jalan atau spotlight yang dibikin sendiri yer..

No comments: