13 April, 2010

uii banyaknya wit dia..huhuhu

Semalam lepaih magrib aku dgn rasa ceria dan sukahatinya, cam biasalah ngantor hafiz g tuisyen merangkap gi makan-makan ngan asben dan amirul aku..ala gi pekena roti canai ngan minum teh tarik..Suka sangat roti canai amirul aku nie..aku nak tebar tak reti plak..kang guna talam dok tebar kang..tak selera plak nak makan kehkehkeh..( masa aku kecik-kecik dulu mak aku tebar ateh talam ajer..aci tarik2 ajer doh tu hehehe terkenang-kenang aku..kuikuikui )..ala kalau setakat nak makan 3-4 keping tu ..rasa cam tak best lak nak tebor kan..ahh order ajerla..senang idup..
tengah dok menghirup teh tarik tu..pandangan aku tertarik kat satu kelibat seorang makcik nampak cam buat satu aktibiti mengutip duit pelanggan-pelanggan kat situ..atau dengan kata lainnya meminta sedekah..

Dari satu meja ke meja dia pergi..aku tengok busuk-busuk orang hulur 1henggit... Aku amat-amati makcik tu..range umur aku rasa around 50 la kot..baju oraight taklah lekeh norr..makcik nie aku biasa nampak kelibatnya dalam sebulan sekali kat area tu..timbul gak niat ati nak belanja makcik tu makan roti canai ker nasik lemak ker!! ok gak..tapi aku rasa makcik tu perlukan sangat duit cash kot senang guna untuk anak-anak dia..MUNGKIN!! aku pun dok hanya mengandai ajer..sebab aku pun tak kenal makcik tu pun..Leka ajer aku tengok gelagat makcik tu yang seolah-olah dia tahu aku dok memerhatikan dia..Cuma aku macam tak berapa nak berkenan cara dia nak minta wang dari orang ni..dia hanya menghulurkan tangan..tanpa berkata apa-apa..tanpa melihat orang yang dia minta tu..hulur tangann ajer tu..dok tunggu sampailah orang hulur..kalau tak hulur dia dok tarik muka..bengang la tu kot..

Nampaknya tibalah giliran aku. Aku tengoklah kalau-kalau ada duit sehinggit dua ker kat beg duit syiling aku..emm ada nampaknya duit kecik..aku pun hulurkanlah 2henggit kat makcik tu ..tanpa menerima ucapan terima kasih..makcik tu pun berlalu ke meja belakang aku..dan aktibitinya sama juga seperti tadi..Hangit gak aku bila dia tak cakap terima kasih..tapi tak baiklah plak nak ungkit-ungkit kan..dah sedekah ..biarlah iklhlas tu..amiklah ..memang rejeki makcik tu untuk malam nie..

Habes ajer roti canai dan teh tarik ku bedal..Masa untuk ambil hafiz..beransur la apa lagi dah lewat dah..esok nak kejer..Sambil berjalan memegang tangan anak aku, aku pun menyanyi lagu Wali Band yang tengah meletop tu dengan anak aku yang buat lirik ikut suka dia ajer huhuhu.. Sedang aku melalui lorong rumah kedai tu aku ternampak kelibat makcik yang meminta sedekah tadi..Dia tengah dok kat tangga sambil mengira hasil kutipan dia rupanya..Dia tak perasan aku lalu slow motion sambil dok memerhatikan ajer dia mengira wit tu..Wahh mak aii..beropeh-ropeh tu..ada yang sudah cantik di gulung dan diikat..Seimbas pandang aku ada secekak gulung warna hijau dan secekak gulung warna biru..agak2 korang berapa nilai semuanya?? Aku agak makan-makan dekat 100henggit gak tu..ke lebih??? Kalau semalam 100henggit..kalau 30hari non-stop?!! OMG!! Dengan hanya berjalan dari meja ke meja..dan hulurkan tangan dia leh dapat RM3000 sebulan...!!! Lagi lumayan dia dapat berbanding dengan aku yang sesambil ajer wat business melalui internet nie.. Nak aje aku mintak makcik nie join business online aku..muahahaha...ala 50henggit ajer, apa la sangat kan makcik berbanding RM3000 yang makcik dapat sebulan tu hehehehe...

Rakyat Malaysia nie memang seorang yang pemurah..pasti ada yang menghulur kalau diminta..Tapi aku rasa kalau anggota badan sihat waalafiat leh buat kerja untuk mencari duit..carikla..tak yahla nak minta-minta..Tapi mungkin itu ajer cara mudah untuk dapatkan duit..Manusia zaman sekarang memacam..Suka sangat amik kesempatan..Apa-apa pun tangan yang menghulur lebih baik dari tangan yang memintakan..

# Nota kaki ciksue : (Sambil tenguk beg duit) Duitku..bilalah nak "beranak" nyer huhuhu

No comments: