18 February, 2010

BANK NEGARA MALAYSIA..

BERWASPADA DENGAN PANGGILAN TELEFON, E-MAIL ATAU SMS PALSU MEMINTA MAKLUMAT PERBANKAN PERIBADI
Orang ramai dinasihatkan supaya tidak mendedahkan nombor pengenalan peribadi dan kata laluan mereka kepada pihak ketiga dalam apa jua keadaan pun. Bank Negara Malaysia(BNM) dan bank-bank perdagangan TIDAK AKAN meminta maklumat perbankan peribadi melalui panggilan telefon, e-mail atau sms.

Orang ramai yang menerima permintaan sedemikian sinasihatkan supaya tidak memberikan maklumat yang diminta dan menghubungi bank masing-masing dengan segera untuk mendapatkan penjelasan. Maklumat lanjut berhubung dengan skim kewangan secara haram boleh didapati daripada laman "Financial Fraud Alert" di bawah seksyen "Maklumat Pengguna" di laman sesawang BNM (klik)

Untuk sebarang pertanyaan atau nasihat lanjut, orang ramai boleh menghubungi atau melawat BNM di:

BNMTELELINK (Pusat Perhubungan Pelanggan)
Tel: 1-300-88-5465
Faks: 03-21741515
E-mail: bnmtelelink@bnm.gov.my
(waktu urusan: Isnin - Jumaat, 9:00-5:00petang)


Untuk menghantar pertanyaan melalui perkhidmatan SMS. sila taip:
BNM TANYA [pertanyaan/aduananda] dan hantar ke 15888
(penghantaran akan dikenakan caj oleh penyelia perkhidmatan telekomunikasi sebanyak RM0.15 bagi menghantar mesej dan RM0.20 untuk menerima mesej)

BNMLINK (Pusat Perkhidmatan Pelanggan)
Bank Negara Malaysia
Tingkat Bawah, Blok D
Jalan Dato'Onn
50480 Kuala Lumpur


# Nota kaki ciksue : Harap dengan peringatan ini, jangan masih ada yang terkena yer..

No comments: