10 February, 2010

TERINGAT MASA DULU (Bhg 1)..masa aku sekolah rendah..

Sepanjang aku darjah 1 sampai darjah 6 ..aku tak faham dan tak ambil tahu pun pasal apa itu sekolah..kenapa nak sekolah..tadika pun tak merasa...tah apa itu tadika tah..aku ingat sebelum masuk sekolah rendah akak2 aku yang ajorkan A for apple..B for ball..C for cup..heheheh (terbayang2 lagi masa kena marah bila tak fokus..mata dok jeling tv ajer..)..sampaikan time peksa penilaian darjah 5 pun aku "blur" ajer..tu yang hasilnya 2B2C1D..Subjek apalah yg D tu hihihihi..emm lima subjek ajerkan..hehehe lupa aku..yang pasti aku tak dapat A pun..hahahah..apalaa..wat malu ajer hehehehe..dah besor ni baru terasa malu laks.. tapi takperla..itu dolu punya kes..

Masa sekolah rendah gak..aku tak merasa cam rakan2 sekampungku yang dok gi sekolah naik beskal ajer..pasal abahku dok hantor aku sekolah nun kat Sekolah Rendah Khir Johari,Sg.Sumun, Perak tu..pasalnya semua akak2 ada kat sana..jadi senangla tengok2 kan tapi itu pun aku tak pasti kenapa abah aku hantor aku kat sana jauh tu... Kena redah cam hutan gelap gelita..lampu jalan pun ada 3 ajer kot disepanjang simpang yang ada 3 jugak tu hehehe..Ladang Getah lagi ( sekarang dah tukar Ladang Kelapa Sawit dah )...Dengan bantuan jam loceng yang tiga empat rumah leh dengar tu aku bangun seawal 6.15pagi. Mak aku tukang siapkan aku..mandi2 guna sabun popinje ( penah dengar tak jenama ni?? Yang ada gambo burung merpati tu color hijau.. sekarang nie aku tak pasti ada lagi ker tak spesis sabun nie..ada kot rasa cam pernah nampak aritu )..Mak aku rajin masakkan air panas untuk bagi aku mandi..macam anak mat salleh plak...mandi air suam2..hilang akal nak mandi air sejuk ya amat tu..mau biru mata hitamku kang..peh mandi aku pakai bedak "holiday on ice" kat pipi.( ni pun aku tak pasti ada lagi ker tak jenama bedak talkum nie ) dan lanyor minyak juwita kat rambut aku siap belah kiri lagi.berkilat memancar rambutku heheheh...just exactly macam gambo tepi tu hehehe..comel gak aku nie..muahahaha..peh tu mak sediakan bekal..bekal faberet aku..nasi putih kicap ngan telur atau ikan bilis sos...air teh/ nescafe..kdang air masak ajer...perghhhh sedap...tapi sekarang tak mainla bekal macam tu kan..apa kelas..hulur duit ajer beli kat kantin sekolah huhuhu...sampai sekarang kalau takdo selero nak makan apo..itulah menu paling nikmat aku..tak caya korang leh test..sedap..!!!Makan panas2 suam gitew..leleh liur hehehehe..

Dah siap dah tu apa lagi naik motor la...Turn abah aku plak...membonceng pepagi sejuk2 tu..tapi abah dah standby baju sejuklah.. camtulah ari2 sekolah ku naik motor ngan abah aku yang memang hensem dan gagah masa tu..pengorbanan seorang abah nak anto anak dia belajar..bagi pandai..tapi aku still blur naperla nak gi sekolah..memang blurla aku nie..tu yang dapat result cam cirit tu hehehe..I'm sorik abah..

Tapi tak selamanya aku bonceng motor ngan abah aku pasal aku darjah 4 aku dah naik van Pakcik Ramlee / Othman plak..peh tu dah besar skit tu aku dah naik bas dah sama akak aku..wah!! jadi tumpuanla gitu..ater takder budak sekolah rendah yang kiut melainkan aku juga adanya hehehehe..perasan plak..Masa tu bas yang ada masuk Sg. Dulang hanya 2 bas..Bas Merah Pakcik Ramli dan Bas Pakcik Isa.. dan lagi satu bas Abg Zaini..hehehe.. aku cuma tak pasti tahun bila sebenarnya aku naik bas2 ni semua..tapi semua bas tu aku merasa naiklah.. Ramai gila yang naik bas2 sekolah nie..apa taknyer..bukan budak2 dari Sg Dulang ajer..budak2 Kg.Tanah Lalang..Sg.Dulang Dalam..Luar..budak2 Seberang lagi ..Ujung Rintis lagi fuhhhhhh ramai..Sampaikan kena amik dua tripla wa cakap lu.. memang berpeluh2 la kalau nak naik bas tu..siap berebut2 cam masuk emporium yang baru bukak dan ada jualan murah gila2 tu lagaknya.. berimpit2...semua bau usah dikiralah..Berebut tu bukan apa sebab nak dapatkan tempat duduk yang memang indah dan limited tu...kalau setakat bau minyak wangi one drop perfume tu aku rasa mesti kena pakai 3-4 botol la baru leh lawan...buat plak budak kecik kiut cam aku nie takker tersepit..tapi takperla sebab penumpang semua dihidangkan halwa telinga berupa lagu "Herman Tino" dan "Allahyarham Sudirman"..yang habes top masa tu..sapa2 nak bawak kaset sendiri pun boleh takder masalah..Pakcik drebar memang sporting!! Hulurkan ajer kasetmu free of charge ajer pasangnyer..Cam DJ sambilan gakla..hehehehe..

- Bersambung..atau kata omputehnya To Be Continuedddd hehehe _

No comments: