04 February, 2010

PENGARUH RASA PADA MAKANAN ANDA..

Meh kongsi info nie..kajian orang2 puteh sana nun..hehehe.
Pedasnya cabai, manisnya madu atau pahitnya kopi ( mentioned ajer kopi aku dah teringat sorang kawan aku nie..tapi nama dirahsiakanlah pasal kang korang gi serbu dia plak jual kopi jandalah, kopikolah..kopi che nah la hehehe )..ternyata tidak hanya memberi reaksi pada lidah, malahan juga pada tubuh.

Menurut pakar nutrisi ( orang puteh tulah ), setiap rasa seperti manis, masam, pahit, masin dan pedas mempunyai pengaruh pada beberapa organ-organ tubuh. Jika diambil dalam jumlah yang wajar, pengaruh positifnya akan meresap pada organ tubuh yang berkaitan. Tubuh kita akan mengalami ketidakseimbangan antara organ lainnya jika kita mengambil secara berlebihan atau berkurangan salah saru dari rasa ini..emmmm

RASA MANIS
Memberi reaksi pada limpa dan perut. Membantu melancarkan pencernaan dan menetralkan racun dalam perut yang bersumber dari makanan.

RASA MASAM
Memberi pengaruh pada hati dan mengawal keluarnya peluh yang berlebihan.

RASA PAHIT
Memberi kesan kepada jantung dan usus kecil, mengurangkan suhu panas pada tubuh serta mengurangkan cairan tubuh..cairan tubuh?? air kot..

RASA MASIN
Bereaksi positif pada buah pinggang dan mampu membuat pergerakan otot lebih lentur.

RASA PEDAS
Beraksi pada paru-paru dan usus besar serta mampu mengurangkan peluh yang berlebihan. Rasa pedas juga membantu melancarkan peredaran tenaga dalam badan.

Kelima-lima rasa ini saling mengawal sau dengan yang lain. Jika anda sudah mengetahui fungsinya, maka memberi makna dalam diet anda. Kombinasi rasa ini adalah perlu untuk menjaga keseimbangan fungsi pada organ tubuh kita.

#Nota kaki ciksue: Eemm ada rasa dalam makanan itu memang sedapkann..baru ada feel orang kata, tapi jangan makan belasahh ajer.. kata nak DIET hehehehe

No comments: