08 February, 2010

meh BACA..

salam ceria semua.. sihat yer hari nie..alhamdullillah..moga anda sentiasa diberi kesihatan yang baik yer..Jaga kesihatan okes.. dah lama ciksue tak baca buku..ramai dok perkatakan tentang buku ni HEBAT..tapi tak beli pun..ni kes terpinjam buku ni dari seorang sahabat.. rasa jatuh cinta plak.. so baca..baca..baca..dan terus baca.. sampai abes... memang best buku nie..penyampaian yang cukup simple dan mudah faham..I LIKE.. meh kongsi skit apa yang buat ciksue tergoda gitu..
antara isi kandungan dia
-Jangan jadi seorang YANG MELIHAT tetapi TAK NAMPAK. agak2 boleh agak tak maksud si penulis?? so fikirkan..
-Melihat secara specifik bukan secara RAMBANG..dan perbetulkan PERSEPSI, FAHAM dan HAYATI
- Jangan MALU kerana perasaan malu itu adalah NALURI FITRAH bagi setiap orang. Ia tidak menghalang kejayaan.
-PELUANG sentiasa ada kepada setiap orang. HANYA KESANGGUPAN YANG MEMBEZAKANNYA..
- Ayat ni yang paling aku suka dan sentiasa aku dengar bila aku cakap pasal PELUANG!! " Kawan-kawan lain telah mula 3-4 tahun dulu..macam-macam sudah jadi..ada yang gagal..ada yang muflis ..ada yang dah jadi tak betul.. Hati kita lega..nasib baik aku tak berhenti kerja or buat benda tu ..kalau tidak tentu jadi macam dia..MUFLIS..kesian "
- TETAPI bila melihat kawan-kawan kita yang berjaya, ada yang dapat membina empayar sendiri..buka business..ada syarikat..punya harta merata..kalau derma puluhan ribu..ADAKAH KITA AKAN BERKATA " JIKA AKU BERHENTI KERJA ATAU BUAT KERJA TU.. TENTU AKU JUGA TELAH BERJAYA MACAM DIA".. agak-agak pernah terlintas tak perkataan sebegini..betul jugak kan..
- Kesimpulannya, sebenarnya kita sendiri yang akan menjadi contoh kepada kawan-kawan kita yang lain sebagai seorang yang GAGAL atau seorang yang BERJAYA. Itu pilihan yang kita buat.
- Anak-anak makin bertambah, pendapatan masih ditakuk lama..ZON SELESA..dimana gaji kita memang secured...cukup untuk keperluan sahaja.. Jadilah..lepaskan.. Dan begitulah tiap bulan huhuhuhu
- Kita segan mencuba kerana TAKUT GAGAL. Tahap "risk taking" di kalangan kita sangat rendah..
- Tau tak yang sesuatu itu akan jadi BANYAK dan BERKEMBANG bila ia DIKONGSI..

# Nota kaki ciksue : Menarikkan buku nie..Memang HEBAT sepeti yang diperkatakan...Buat yang tak baca lagi buku ni..korang mesti dapat satu nie..tak rugi meminjam atau membeli.. Tapi ingat kalau pinjam tu jangan wat cam harta sendiri plak..hehehehe

No comments: